آنقدر سریال «مختارنامه» را بازپخش کردهاند که مخاطب همه دیالوگها را از حفظ است/ آثاری در یاد میمانند که شعارگونه نیستند بلکه باشعور و تفکر ساخته میشوند
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۱۹۸۱
امیر پوررحمانی را بیش از آنکه در مقام یک تهیهکننده رسانه ملی بشناسیم به عنوان یک فرهنگی که سالها در آموزش و پرورش به حرفه معلمی مشغول بوده است و در همین باب نیز تولیدات بسیاری برای خانوادهها و دانشآموزان داشته است به یاد میآوریم. او که در آسیبشناسی و شناخت روحیات این گروه سنی بسیار موفق عمل کرده است؛ آثار خوبی را نیز برای این رده سنی تولید و در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیرهوشنگ پوررحمانی که اخیرا سریال «پرگار» را با شهرام شاهحسینی کار کرده است در پاسخ به این سوال که چرا در تولیدات کارهای مذهبی به ویژه ماه محرم موفق عمل نکردهایم و مشخصا کنداکتور ما خالی است به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: مگر ما در قسمتهای دیگر موفق عمل کردهایم که حالا برای ماه محرم برنامههای اختصاصی و روی اصولی داشته باشیم. اگر در راس امور یک مدیر قوی قرار بگیرد برنامهها هم به مراتب قویتر میشوند. الان چند سالی است که ما نه تنها در بحث مذهبی بلکه در خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی هم هیچ کاری نکردهایم. محترمانه باید بگویم که در امر برنامه و سریالسازی سقوط کردهایم.
او اضافه کرد: ماه محرم فقط ۱۰ روز سینه زدن نیست. به اهداف محرم باید در طول سال پرداخته شود. شما آمار بگیرید چند نفر تلویزیون را دنبال میکنند. این شبکه را میزنیم آشپزی، آن شبکه را میزنیم برنامههای تکراری. آنقدر سریال «مختارنامه» را بازپخش کردهاند که مخاطب همه دیالوگها را از حفظ است. بعد هم اعتراض میکنیم که چرا مردم ماهواره تماشا میکنند. آخر شما چه خوراکی به آنها دادهاید و برای جامعه ما چه کردهاید؟
پوررحمانی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه هیچ محتوای درستی برای ایام محرم در نظر گرفته نشده است. با وجود کرونا شاید عدهای از مردم نتوانند خانه را ترک کنند شما برای آنها چه برنامهای در نظر گرفتهاید؟ ما در شبکههایمان مدیران قوی نداریم، از نیروهای باتجربه و جوان استفاده نمیکنیم بنابراین در تولیدات علاقههای شخصی خودمان را حاکم کردهایم.
تهیهکننده «آسمان همیشه ابری نیست» گفت: نزدیک به ۴۰ سال برای تلویزیون کار کردم. آنقدر تجربه دارم که میتوانم مقولهی تعلیم و تربیت محرم و فلسفه امام حسین(ع) را برای نوجوانان جا بیندازم. اما تلویزیون دیگر جواب ما را نمیدهد البته دیگر برایم اهمیتی ندارد و خوشحالم که به تلویزیون نمیروم چرا که احساس آرامش میکنم.
پوررحمانی در خصوص موفقیت سریالهایی مانند «شب دهم» عنوان کرد: دلیل موفقیت سریال شب دهم همزمانی با ایام عید نوروز بود واگرنه آن سریال هم به موفقیت نمیرسید. اگر ریشهیابی کنیم تمام این مسائل و ضعفها به مدیریت ضعیف ما و عدم برنامهریزی برمیگردد. من معتقدم ساخت سریالهایی مانند «سلمان فارسی» که این روزها در دست ساخت است برای مخاطب بسیار واجب است اما ای کاش به جای هفت_هشت سال وقت گذاشتن روی یک سریال این زمان و بودجه را به چند سریال کوتاه اختصاص میدادیم که برای مخاطب خوراک بیشتری تولید کنیم.
او ادامه داد: چرا ما این اندازه به تکرار افتادهایم؟ آیا به این حد ناتوان شدهایم؟ نه حقیقت این است که نمیخواهیم. شما یک کار کودک قوی نام ببرید که در این سالها داشتهایم؟ ما در تمام این زمینهها فقیر عمل کردهایم. حالا شما انتظار دارید که برای ماه محرم برنامهای اختصاصی و فکر شده داشته باشیم؟ از سوی دیگر شبکههای نمایش خانگی هم که تا حدودی خوب عمل میکنند در حال ضرر کردن هستند چرا که وقتی تلویزیون نتواند به خوبی نمایش خانگی کار کند سنگ پیش پای آنها میاندازند.
پوررحمانی در آخر عنوان کرد: باید دلیل این افت را بررسی کنیم و تلاش کنیم که آثار ماندگاری را برای مخاطب تهیه و تولید کنیم. به یاد میآورم سال ۸۳ با مرحوم موذنزاده در سفر حج همراه بودیم؛ ایشان به من گفتند سالهاست که مردم با اذان من خاطره دارند و جالب است که هیچکس نمیداند که من زنده هستم و در پونک زندگی میکنم. در کل میخواهم بگویم ما با آثاری که از خود به جا میگذاریم در یادها میمانیم. آثاری که شعارگونه نیستند بلکه باشعور و تفکر برای مخاطب ساخته میشوند.
خبرنگار: تبسم کشاورز
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: سینما شب دهم ماه محرم شهرام شاه حسینی امام حسین ع کرونا سریال مختارنامه سریال های نمایش خانگی آسمان همیشه ابری نیست بی قید و شرط موذن زاده برای مخاطب ماه محرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۱۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله به نونخ و آقاخانی: برای اینستاگرام سریال ساخته بودید؟
فصل پنجم سریال «نون خ» نشان داد دنبالهسازی سریالهای تلویزیونی دیگر رونق گذشته را ندارد، نمونهاش سری جدید «نون خ»! به همین بهانه روزنامه فرهیختگان در یادداشتی به نقد سریال سعید آقاخانی پرداخته است و این مجموعه تلویزیونی را ناموفق خواند.
در بخشی از این یادداشت میخوانیم:
* نون خ در فصل پنجم خود وامدار دو چیز است. یکی خاطرات خوش طرفدارانش از فصلهای قبلی، مثل قصه عشق سلمان و شیرین و امتیاز دیگرش کاراکترهایی هستند که لحن و قواره شان برای گفتن یک داستان جذاب تثبیت شده است. این امتیازهای ویژه برای یک سریال، اگرچه مزیت است، اما از طرف دیگر انتظارات را هم بیشتر میکرد. این انتظار به حقی از طرفداران این سریال بود که اگر سازندگان نون خ، ایده قابل توجه و پیشبرندهای نسبت به قبل ندارند، بهتر که اصلا سراغ قصهبافی و بیهودهگویی نروند.
* اما یکی از اشکالاتی که سریال نون خ در پنجمین گامش داشت، به همین نقطه برمیگشت. ایده اولیه اگرچه سروشکلی گرفته بود تا در چهارچوب اهداف سازمانی صداوسیما قرار بگیرد، اما آنچنان که باید نمیتوانست مخاطب را با خودش همراه کند. ایدهای که برای یک سریال ۲۵ قسمتی، موتور محرک پیشبرندهای نبود و برای همین نمیتوانست قوای واحدی برای انسجامبخشی به کاراکترها و خردهروایتها شکل دهد.
* کارگردانی سکانسهای جادهای و داخل مینیبوس کار سادهای نیست و نویسنده و کارگردان سریال با گنجاندن و خلق لحظات کمیک تلاش کردند تا این بخشها خستهکننده و کسالتبار نشود، برای این کار ترفندهایی هم به کار بردند، اما تکرار بیش از حدشان به خصوص در ۵ قسمت اول، ملالآور شده بود تا جایی که حس میشد آدمها و شوخیها درون هر قصه کش آمده است. با این حال فصل پنجم نون خ خرده اتفاقات و سکانس وایرالی برای فضای مجازی کم نداشت؛ سکانسهایی که اگر از دل قصه حذف میشدند به کلیت اثر آسیبی نمیزد.
tags # نون خ سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟